Baterie niklowo-wodorkowe NiMH HT
Zastosowanie
Baterie akumulatorów NiMH służą do zasilania układów zasilania oświetlenia awaryjnego. Wykonane są one z ogniw przystosowanych do pracy w wysokiej temperaturze NiMH HT.
Warunki eksploatacyjne
Maksymalny prąd ładujący | 0,1C |
Długotrwały prąd ładujący | 0,05C |
Temperatura ogniw podczas ładowania | 0°C do +55°C |
Temperatura ogniwa podczas pracy | -5° do +60°C |
Średnia temperatura dobowa pracy | 50°C |
Układ odcinający akumulator od układu | 1,1V/ogniwo |
Maksymalny prąd rozładowania | 2C |
Każdy z akumulatorów pełne parametry elektryczne uzyskuje po trzech pełnych cyklach ładowania i rozładowania.
Przy spełnieniu właściwych warunków eksploatacji, pojemność akumulatora mierzona prądem rozładowania C/20 nie powinna spaść poniżej 60% znamionowej w okresie 48 miesięcy od daty produkcji.
Ilość cykli ładowanie/rozładowanie w tym okresie czasu nie powinna przekroczyć 300 cykli.
Napięcie baterii akumulatorów
Baterie zbudowane są z połączonych szeregowo pojedynczych ogniw akumulatorów NiMH. Napięcie pojedynczego ogniwa: 1,2V.
Napięcie baterii: n x 1,2V, gdzie n oznacza ilość ogniw.
Układy zasilania awaryjnego HYBRYD, w zależności od typu i mocy świetlówki oraz wymaganej sprawności świecenia, zasilane są baterii akumulatorów złożonej z 2, 3, 4, 5 i 7 ogniw.
POJEMNOŚĆ BATERII AKUMULATORÓW [Ah] - CZAS PRACY AWARYJNEJ [h]
Pojemność baterii akumulatorów zależna jest od wymaganego od układu czasu pracy awaryjnej taw:
pojemność baterii | czas pracy awaryjnej[taw] |
1,25Ah | 1h |
2,1Ah | 2h |
4,0Ah | 3h |
Sposób pakietowania - mocowanie
Standardowo akumulatory pakietowane są szeregowo, równolegle. Bateria pakietowana szeregowo oznaczana jest jako PAS. Bateria pakietowana równolegle oznaczana jest jako PAR. Oprócz tego ogniwa akumulatorów pakietowane są jako PAP- (2 ogniwa położone równolegle, a trzecie ogniwo położone na nich) oraz jako PAK- (3 ogniwa położone równolegle, a dwa ogniwa leżą na nich),PAC –cztery ogniwa ułożone w kształcie prostopadłościanu, PAD-podwójny prostopadłościan, ułożony z siedmiu ogniw.
Baterie typu PAR , PAS, PAP, PAK,PAC,PAD mocowane są do podłoża za pomocą opaski kablowej.
W przypadku, gdy wymagany jest inny sposób pakietowania ogniw w bateriach, zaleca się kontakt z HYBRYD.
Złącze
Wyprowadzenia przewodów baterii akumulatorów mają standardowo długość 200mm poza obrysem baterii i zakończone są gniazdem typu H lub typu N, przystosowanym do wtyku mocowanego w układach zasilania awaryjnego HYBRYD. W przypadku, gdy wymagany jest inny typ złącza, zaleca się kontakt z HYBRYD.
Gabaryty
Wymiary orientacyjne w [mm]
Bateria pakietowana szeregowo typu PAS.
Może składać się z 4,3 lub 2 ogniw.
Kod oznaczenia baterii | _ | L | S | D | Ilość ogniw | masa [g] | |
PAS-48-40-H | 4,8V/4Ah | 280 | 18,5 | 6,7 | 4 | 280 | |
PAS-48-21-H | 4,8V/2,1Ah | 200 | 17 | 6,5 | 4 | 152 | |
PAS-48-12-H | 4,8V/1,25Ah | 193 | 14,5 | 6,5 | 4 | 104 | |
PAS-36-40-H | 3,6V/4Ah | 210 | 18,5 | 6,7 | 3 | 210 | |
PAS-36-25-H | 3,6V/2,1Ah | 150 | 17 | 6,5 | 3 | 114 | |
PAS-36-12-H | 3,6V/1,25Ah | 145 | 14,5 | 6,5 | 3 | 78 | |
PAS-24-40-H | 2,4V/4Ah | 140 | 18,5 | 6,7 | 2 | 140 | |
PAS-24-21-H | 2,4V/2,1Ah | 100 | 17 | 6,5 | 2 | 76 | |
PAS-24-12-H | 2,4V/1,25Ah | 96,5 | 14,5 | 6,5 | 2 | 52 |
Bateria pakietowana równolegle typu PAR.
Może składać się z 4, 3 lub 2 ogniw.
Kod oznaczenia baterii | _ | L | H | S | Ilość ogniw | masa [g] | |
PAR-48-40-H | 4,8V/4Ah | 73,5 | 72 | 18,5 | 4 | 280 | |
PAR-48-21-H | 4,8V/2,1Ah | 68 | 52 | 17 | 4 | 152 | |
PAR-48-12-H | 4,8V/1,25Ah | 58 | 50 | 14,5 | 4 | 104 | |
PAR-36-40-H | 3,6/4Ah | 55 | 72 | 18,5 | 3 | 210 | |
PAR-36-21-H | 3,6V/2,1Ah | 51 | 52 | 17 | 3 | 114 | |
PAR-36-12-H | 3,6V/1,25Ah | 43,2 | 50 | 14,5 | 3 | 78 | |
PAR-24-40-H | 2,4V/4Ah | 37 | 72 | 18,5 | 2 | 140 | |
PAR-24-21-H | 2,4V/2,1Ah | 34 | 52 | 17 | 2 | 76 | |
PAR-24-12-H | 2,4V/1,25Ah | 29 | 50 | 14,5 | 2 | 52 |
Bateria pakietowana typu PAP.
Może składać się z 3 ogniw.
Kod oznaczenia baterii | _ | L | H | S | Ilość ogniw | masa [g] | |
PAP-36-40-H | 3,6V/4Ah | 73,5 | 35 | 18,5 | 3 | 210 | |
PAP-36-21-H | 3,6V/2,1Ah | 51 | 32 | 17 | 3 | 114 | |
PAP-36-12-H | 3,6V/1,25Ah | 48,5 | 27 | 14,5 | 3 | 78 |
Bateria pakietowana typu PAK.
Może składać się z 5 ogniw.
Kod oznaczenia baterii | _ | L | H | S | Ilość ogniw | masa [g] | |
PAK-60-40-H | 6V/4Ah | 73,5 | 35 | 18,5 | 5 | 350 | |
PAK-60-21-H | 6V/2,1Ah | 51 | 32 | 17 | 5 | 190 | |
PAK-60-12-H | 6V/1,25Ah | 48,5 | 27 | 14,5 | 5 | 130 |
Bateria pakietowana typu PAC.
Może składać się z 4 ogniw, ułożonych w prostopadłościan.
Kod oznaczenia baterii | _ | L | H | S | Ilość ogniw | masa [g] | |
PAC-48-40-H | 4,8V/4Ah | 73,5 | 37 | 18,5 | 4 | 280 | |
PAC-48-21-H | 4,8V/2,1Ah | 51 | 34 | 17 | 4 | 152 | |
PAC-48-12-H | 4,8V/1,25Ah | 48,5 | 29 | 14,5 | 4 | 107 |
Bateria pakietowana typu PAD.
Może składać się z 7 ogniw, ułożonych w podwójny prostopadłościan.
Kod oznaczenia baterii | _ | L | H1 | H2 | S | Ilość ogniw | masa [g] |
PAD-84-40-H | 8,4V/4Ah | 143 | 37 | 35 | 18,5 | 7 | 490 |
PAD-84-21-H | 8,4V/2,1Ah | 102 | 34 | 32 | 17 | 7 | 266 |
PAD-84-12-H | 8,4V/1,25Ah | 96,4 | 29 | 27 | 14,5 | 7 | 182 |
Typy złącz:
Sposób zamówienia baterii akumulatorów:
NH- | - | PAx | - | xx | - | xx | - | x | |
niklowo-wodorkowy | - | typ pakietu | - | napięcie baterii | - | pojemność baterii | - | typ złącza |
Przykład:
NH-PAR-48-40-H –oznacza baterię niklowo-wodorkową, pakietowaną równolegle o napięciu 4,8V i pojemności 4Ah,ze
złączem typu H
Akumulatory niklowo wodorkowe w zasilaniu systemów oświetlenia awaryjnego
Akumulator niklowo wodorkowy pod względem konstrukcji oraz charakterystyki pracy jest niezwykle zbliżony do akumulatorów niklowo-kadmowych. Główną różnicą jest sposób wykonania anody w obydwu ogniwach. Czym charakteryzują się ogniwa NiMH oraz czy mają przewagę nad akumulatorami Ni-Cd?
Baterie niklowo wodorkowe i ich specyfika
Jak wspomnieliśmy we wstępie, akumulator NiMH pod względem konstrukcyjnym różni się od baterii NiCd głównie konstrukcją anody. Baterie niklowo wodorkowe są wyposażane w anody wykonywane ze stopu metali – najczęściej niklu, manganu, kobaltu, aluminium bądź magnezu. Niemniej, anoda w ogniwach Ni-MH nie jest wykonywana z kadmu tak, jak anody w akumulatorach Ni-Cd.
Z tego względu bateria NiMH jest uważana za ogniwa mniej szkodliwe dla środowiska naturalnego oraz zdrowia. Ze względu na niewykorzystywanie do jej produkcji szkodliwego kadmu, baterie niklowo-wodorkowe wykazują lepszą biodegradowalność i zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa dla środowiska.
Czy akumulator NiMH jest lepszy od ogniw NiCd?
Nie można jednoznacznie stwierdzić, która technologia ogniw wykorzystywanych do zasilania systemów awaryjnego oświetlenia jest lepsza. Dobór odpowiednich akumulatorów zależy przede wszystkim od lokalizacji, specyfiki i warunków, w których będzie pracować instalacja oświetlenia awaryjnego, a w konsekwencji również zasilające ją akumulatory.
Porównując ogniwa NiMH z akumulatorami Ni-Cd, należy napisać, że baterie niklowo-wodorkowe w dużej mierze wyparły z użytku ogniwa Ni-Cd. Implikowane jest to przede wszystkim przez wspomniane większe bezpieczeństwo dla środowiska spowodowane brakiem kadmu w anodach. Poza tym baterie niklowo-wodorkowe zapewniają nieco lepsze parametry elektryczne.
Warto zaznaczyć ich przede wszystkim nawet o 30% większą pojemność względem ogniw Ni-Cd. Jednocześnie akumulatory niklowo-wodorkowe są w stanie zapewnić niemal 3-krotnie większą gęstość akumulowanej energii przy zachowaniu takich samych gabarytów ogniw. Co więcej, akumulatory Ni-MH nie są wrażliwe na występowanie efektu pamięci, który w dalszym ciągu występuje w starszych konstrukcjach ogniw niklowo-kadmowych.
Przy tych wszystkich zaletach ogniwa Ni-MH zapewniają również zalety, którymi charakteryzują się ogniwa niklowo-kadmowe, tj.: gwarantują wysoką wydajność prądową, możliwość pracy w szerokim zakresie temperaturowym, stabilność parametrów prądowych i napięciowych, dużą liczbę cykli ładowania i rozładowania, a także odporność mechaniczną i długą żywotność.
Wady baterii NiMH
Wskazane powyżej parametry techniczne i elektryczne nie oznaczają, że baterie niklowo-wodorkowe są pozbawione wad. Do kluczowych wad ogniw Ni-MH należy zaliczyć głównie dość szybkie i gwałtowne samorozładowanie ogniw. Jednocześnie akumulatory niklowo-wodorkowe wykazują także dość dużą podatność na przeładowanie i głębokie rozładowanie, przez co podczas ich użytkowania w zasilaniu systemów awaryjnego oświetlenia wymagana jest nieco większa ostrożność użytkowania.